torsdag 29 mars 2012

Tårtbotten "lika delar"

Det var ju tänkt att jag skulle baka tårtor till veckan, men jag orkade inte hålla mig. Var ju tvungen att inviga de nya bakformarna :-) Jag provade, ett för mig, helt nytt recept på tårtbotten "lika delar" och jag måste säga att jag är jättenöjd! Jag vet inte om det var kombinationen ny spis och receptet som gjorde det, men tårtbottnen blev hög och fin OCH sjönk inte ihop i mitten! Kanske hör det också till saken med mina tidigare misslyckanden att jag öppnat ugnsluckan alldeles för tidigt tidigare också. Man ska tydligen INTE öppna luckan innan det har gått 20 minuter, då det är stor risk att tårtbottnen faktiskt sjunker ihop i mitten. Så nu har jag lärt mig någonting nytt!

(Receptet hittade jag här)

Tårtbotten Lika delar

Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg

Med lika delar menas precis som det låter. Man mäter upp lika delar av ägg, socker och mjöl och använder sig inte av några dl, msk eller tsk. Man utgår alltså ifrån äggen.
(Vill man ha en hög tårta kan man ta fler ägg!)

Knäck äggen i ett glas. Tag fram två lika stora glas och häll i socker i det ena, till samma nivå som äggen är. Gör likadant med mjölet i det tredje glaset. Om man vill kan man byta ut en 1/3 av mjölet mot potatismjöl, potatismjöl gör att tårtbotten blir mer luftig. Vill du ha chokladbotten byter du istället ut 1/3 mot kakao. 


Sedan blandar man i bakpulver i mjölet, då behövs så här mycket:

2-3 ägg behöver 1 tsk bakpulver
4-5 ägg behöver 1,5 tsk bakpulver
6 ägg behöver 2 tsk bakpulver

Sen är det dags att blanda allt! Sätt ugnen på 175 grader. Blanda sedan ägg och socker i en bunke och vispa det mycket pösigt. Det ska bli vitt och fluffigt och det tar ett tag. Blanda sedan i mjölblandningen försiktigt. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda på nedersta fasen i ugnen i ca:

2 ägg- grädda ca 20 minuter
3-4 ägg- grädda ca 25-30 minuter
5-6 ägg- grädda ca 35-40

Känn i mitten på formen med en sticka efter lite drygt 20 minuter, stickan ska vara torr när tårtbottnen är färdig. Tag ut den och låt svalna i formen.

Den färdiga tårtbottnen, hög och fin. Denna ska jag använda till en av Theas
födelsedagstårtor och har haft i en gnutta rosa livsmedelsfärg.
Skulle tro att den är ca 6 cm hög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar